sport autó

Fékbetétek, tárcsák és a kopás, amit minden autós tapasztal, főleg a sportosabban vezető sofőrök

Ha valaki sportosabban vezet a fékrendszer nagyobb terhelést kap. A fékrendszer az autó egyik legfontosabb része, és bár mindenki tudja, mennyire létfontosságú, a legtöbben mégis csak akkor kezdenek el vele foglalkozni, amikor valami furcsát tapasztalnak. Pedig a fékek kopása olyan természetes folyamat, mint a gumik elhasználódása, a kérdés csupán az, észrevesszük-e időben a jeleket.

Amikor fékezünk, a fékbetét rászorul a féktárcsára, és a két alkatrész közötti súrlódás lassítja az autót. Ebből egyenesen következik, hogy a betét anyaga fokozatosan fogy, a tárcsa pedig lassan elvékonyodik. Városi közlekedésben – sok elindulással, hirtelen megállásokkal – ez a folyamat még gyorsabb.

A kopásnak több tipikus jele van. Sokan először egy furcsa, csikorgó vagy sípoló hangot vesznek észre, amelyet gyakran egy apró fémkopásjelző ad ki, amikor a betét túl vékonyra fogy. Mások arra figyelnek fel, hogy a fékpedál enyhén pulzál vagy remeg, ami sokszor a féktárcsa felületének egyenetlenségére utal. Olyan is előfordul, hogy egyszerűen nem fog úgy a fék, mint korábban: hosszabb a féktáv, „puhább” a pedál, és a vezetőnek nagyobb erőt kell kifejtenie ugyanahhoz a lassításhoz. A modern autók némelyike még külön visszajelző lámpával is figyelmeztet a túlzott kopásra, így aki nem figyel a hangokra vagy a vezetési érzésre, az is észreveheti, ha eljött a csere ideje. Viszont nem minden esetben világít a hibajelző lámpa. Gyakran, amikor ABS kocka javítás szükséges, nincs jelző fény, csak fékfolyadék szivárgást tapasztalunk vagy beesik, becsúszik a fékpedál a piros lámpánál. Legjobb, ha ilyenkor az abscenter.hu oldalon elérhető szervizhez fordulunk a gazdaságos javítás érdekében.

A fékbetétek általában húsz–ötvenezer kilométer között igényelnek cserét, míg a tárcsák ennél jóval tartósabbak, nagyjából hatvan–százhúszezer kilométerig bírják. Természetesen ez csak irányadó, hiszen minden az autó használatától függ. A szervizben ilyenkor megmérik az alkatrészek vastagságát, így pontosan kiderül, meddig szolgálhatnak még biztonságosan.

A halogatás viszont szinte mindig rossz döntés. Egy túlzottan elhasználódott fékbetét nemcsak a tárcsát károsíthatja, hanem a fékhatás is jelentősen leromlik. A túl vékony tárcsa pedig akár repedéshez is vezethet, ami szélsőséges esetben komoly balesetveszélyt jelent. Ráadásul minél tovább várunk, annál nagyobb lesz a javítás költsége, hiszen könnyen lehet, hogy egyszerre több alkatrészt is ki kell majd cserélni.

Összességében a fékrendszer kopása elkerülhetetlen, de teljesen kézben tartható. Ha figyelünk a jelekre, nem halogatjuk a szervizt, és minőségi alkatrészeket használunk, a fékek hosszú távon is megbízhatóan működnek. Az autó biztonságának egyik alappillére ez, és ebben nem érdemes kompromisszumot kötni.

Kép forrása: freepik.com